آشنایی با استراتژی تاثیر روی مخاطب بدون جلب توجه
آشنایی با استراتژی تاثیر روی مخاطب بدون جلب توجه با پیام رسون
1402-03-08 23:23:12 8 0 0
احتمالاً متوجه شدهاید برخی افراد مقاومت شدیدی در برابر تبلیغات از خود نشان میدهند! آنها معتقدند چنین محتواهایی فقط به قصد پرکردن جیب تبلیغکننده پخش میشوند و به همین خاطر، باید مواظب باشیم تا بیجهت کلاه سرمان نرود.
برای جذب چنین افرادی، به رویکردی متفاوت و جدید نیاز دارید؛ چیزی که با کمک آن بتوانید روی مخاطب بدون جلب توجه تاثیر بگذارید و بهصورت غیرمستقیم بازاریابی کنید.
با کمک بازاریابی پنهان (Stealth Marketing)، میتوانید بهگونهای عمل کنید که مخاطب متوجه نشود در معرض تبلیغات و بازاریابی قرار گرفته است. به این ترتیب، گاردی که از پیش وجود دارد، ناخواسته پایین میآید.
ولی اصلاً بازاریابی پنهان چیست و چه سودی برای شما دارد؟ تا آخر این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید تا نه تنها به پاسخ این سؤال برسید، بلکه چند استراتژی برای پیادهسازی این نوع بازاریابی را هم یاد بگیرید.
بازاریابی پنهان چیست؟
بازاریابی پنهان که با نام Stealth Marketing نیز شناخته می شود، به هر نوع استراتژی بازاریابی گفته می شود که محصولی را برای مردم تبلیغ می کند بدون این که آن ها متوجه باشند در حال بازاریابی شدن هستند. تکنیک های زیادی در بازاریابی پنهان وجود دارد که رایج ترین آن ها قرارگیری محصول و بازاریابی مخفی است. هدف اصلی بازاریابی پنهان ایجاد فروش فوری نیست، بلکه ایجاد علاقه و هیجان از سوی مشتریان در مورد یک محصول است تا در آینده برای تبلیغات مستقیم آمادگی بیشتری داشته باشند. بسیاری از کمپانی ها این شیوه را انتخاب کردند چرا که نسبت به شیوه های سنتی تبلیغات بسیار کم هزینه تر است.
تاریخچه بازاریابی پنهان :
حدودا ۶۰ سال پیش بود که آقای جیمز ویکاری، روانشناس و محقق بازاریابی در مورد بازاریابی پنهان برای اولین بار صحبت کرد. این محقق گفت آزمایشهایی انجام داده تا ثابت کند میتواند به صورت پنهان روی ذهن مخاطبان تاثیر بگذارد! این یعنی مخاطبان بدون اراده در برابر یکسری پیام قرار گرفته و رفتارشان در اثر آنها تغییر کند. اما این تحقیقات چه بود؟
آقای ویکاری در یک سینما و در میان فیلم، تصاویر بسیار بسیار کوتاهی با پیام “گرسنه هستید؟ پاپ کورن بخرید و کوکا کولا بنوشید” پخش کرده بود. در واقع این تصاویر آنقدر بازههای زمانی کوتاهی داشتند که اصلا مخاطبان متوجه دیدنشان میان فیلم نشده بودند. به طور دقیق هر کدام ۱۰ میلی ثانیه زمان داشتند در حالی که ذهن انسان قادر است پیامهایی با محتوای ۱۳ میلی ثانیه به بالا را درک کند.
در ادامه این تحقیقات، آقای ویکاری ادعا کرد ۴۵ هزار نفری که تحت تاثیر این پیامهای کوتاه بودند، عملا ۱۸ درصد پاپ کورن و ۵۷ درصد کوکاکولای بیشتری خریداری کردند!
اما خب داستان آنطوری که باید پیش نرفت! در واقع بعد از انتشار اخبار در مورد روش بازاریابی پنهان، مردم بسیار نگران شده و اعتراض کردند چراکه دوست نداشتند ذهنشان در کنترل صاحبان برندها و کسب و کارها باشد. بعضی منابع میگویند این اعتراضات و نگرانیها تا جایی ادامه داشت که حدود ۵ سال بعد این محقق اعلام کرد به طور کلی تمامی صحبتها و ادعاهایش در مورد بازاریابی پنهان دروغ بوده و هیچ تحقیقی انجام نداده!
هدفِ بازاریابی پنهان چیست ؟:
هدف بازاریابی پنهانی را شما مشخص میکنید، و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارید. شما میتوانید از بازاریابی مخفی برای جذب مشتری، افزایش فروش، معرفی محصولات جدید، برندسازی و … استفاده کنید. این موضوع کاملا به اهداف کاری و نیاز مجموعه شما بستگی دارد.
طی این بازاریابی ها شما شاید حتی متوجه نشوید که این تبلیغ بازرگانی در حال صحبت کردن راجع به چه محصولی است، اما آن تبلیغ اثرش را روی ذهن شما به صورت ناخودآگاه باقی خواهد گذاشت. شاید شما در آن لحظه متوجه نشوید که مورد چه نوع تبلیغ و بازاریابی قرار گرفتهاید اما در درازمدت این موضوع برای شما روشن خواهد شد و شرکت تبلیغکننده نیز به اهداف خود خواهد رسید.
هدف استفاده از این نوع مارکتینگ، فروش ناگهانی نیست بلکه تمام تمرکز تبلیغ کننده به این موضوع معطوف می شود که با ایجاد علاقه و هیجان در مصرف کننده او را به معرفی برای خود مبدل سازد و در واقع از بازاریابی ویروسی مشتری به نفع خود بهره ببرد.
مزایای استفاده از بازاریابی پنهان:
بزرگترین معضل و مشکل تبلیغات رایج امروزی، عدم توجه مردم به آن است. همانطور که گفتیم مخاطب نسبت به تبلیغات نابینا شده و گویی دیگر آن را نمیبیند. برای حل این مشکل بسیاری از کمپانیها و آژانسهای دیجیتال مارکتینگ سراغ تبلیغات مخفی رفتهاند تا شانس جذب مشتری را افزایش دهند.
در این بخش ۴ مورد از مهمترین مزایای جذب مشتری با بازاریابی پنهانی را ذکر میکنیم:
1- برندسازی و افزایش محبوبیت برند
وقتی مخاطب محصول شما را روی میز یا در دست هنرپیشه یک فیلم محبوب ببیند، یا متوجه شود که بلاگر موردعلاقهاش از محصول شما استفاده میکند، نسبت به برند و محصولات شما کنجکاو میشود. بازاریابی پنهان به صورت غیر مستقیم باعث حک شدن آن محصول در ذهن مخاطب شده است .
2- آمادهسازی ذهن مخاطب برای تبلیغات بعدی
وقتی مخاطب با محصولات شما از طریق بازاریابی پنهانی آشنا شود، در ادامه میتوانید سایر شیوههای تبلیغاتی را برای معرفی و فروش خود به کار بگیرید؛ چون ذهن مردم برای پذیرش آن آماده است.
3- ایجاد علاقه در مخاطب نسبت به محصولی خاص
اگر محصول جدیدی دارید و میخواهید قبل از عرضه روی آن تبلیغات کنید، بازاریابی پنهانی یک گزینه بسیار مناسب است. زیرا به این ترتیب مردم با محصول شما و مزایای آن آشنا شده و برای خرید آن لحظهشماری میکنند.
4- صرفهجویی در هزینهها و عدم نیاز به تبلیغات گسترده
همانطور که گفتیم، اگر بتوانید در زمینه بازاریابی پنهانی موفق عمل کنید، در مدت کوتاهی محصولات شما وایرال میشود و بدون آنکه هزینه زیادی کرده باشید افرادی زیادی با کسبوکار شما آشنا خواهند شد. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، داشتن صبر و خلاقیت در سناریوی تبلیغاتی ضروری است.
پیام رسون :
در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی پنهان چیست و با چه روشهایی میتوانید محصول یا خدمات خود را به طور مخفیانه تبلیغ کنید. علاوهبر موارد فوق، شما میتوانید از پنل پیامکی پیام رسون نیز در کمپینهای بازاریابی پنهان خود استفاده کنید. به این منظور، صرفا نیازی نیست که در متن پیام به محصول یا برندتان اشاره کنید. برای مثال میتوانید موضوعی جذاب را برای کاربران اس ام اس کرده و از آنها بخواهید ویدیویی را تماشا کنند که در ضمن آن، به برند شما اشاره میشود.
در پایان از شما دعوت میکنیم هر سوالی درباره بازاریابی پنهان دارید،میتوانید به سایت سامانه پیامکی پیام رسون مراجعه کنید و سوالات خود را مطرح کنید یا آنکه با تیم ما تماس بگیرید .
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .