آشنایی با شخصیت برند و ضرورت آن برای کسب و کار
آشنایی با شخصیت برند و ضرورت آن برای کسب و کار
1403-01-19 20:40:51 273 0 0
دیگر بازار مربوط به صنایع مختلف از حالت اختصاصی بودن خارج شده و نسبت به گذشته، تعداد شرکتهای مشابه و فعال در بازار صنایع مختلف ، افزایش چشمگیری داشته است؛ کسبوکارهایی که هر کدام به نحوی برای رونق و توسعه فعالیت خود، از روشهای مختلفی استفاده میکنند. ایجاد شخصیت برند یکی از این روشهاست و با تمرکز روی ایجاد وجه تمایز، مسیر هموارتری پیشروی کسبوکارها برای فعالیت در حوزهای خاص قرار میدهد. در این مقاله، میخواهیم شما را با شخصیت برند و اهمیت و ضرورت آن برای کسب و کار آشنا کنیم پس پیشنهاد میکنم حتما تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید .
شخصیت برند چیست؟ :
منظور از شخصیت برند این است که صفات، ویژگیها، احساسات و یا اهداف انسانی را به برندها پیوند بزنیم. شخصیت برند، مشخصهها و ویژگیهای انسانی (مانند دلسوزی، شوخطبعی، قابلاعتماد بودن، خلاقیت، صادق بودن ، سرکشی و غیره)را به برند نسبت داده و باعث میشود که مشتریان با آن ارتباط برقرار کنند.
در واقع شخصیت برند به مجموعهویژگیهایی اشاره دارد که کسبوکار یا سازمان بر پایهی آنها ساخته میشود تا بر شناختی که افراد از محصولات، سرویسها، اهداف و ارزشها دارند، تأثیر بگذارد. شخصیت برند کسبوکار میتواند با ارائهی پاسخهای احساسی، روانشناختی یا فیزیکی، اهداف بلندمدت خود را در بازار منعکس کند.
اگر میخواهید شخصیت یک برند مشخص را بررسی کنید، کافیست آن برند را بهعنوان یک شخص تصور کنید: چگونه صحبت میکند؟ در شرایط خاص چگونه رفتار میکند؟ چگونه لباس میپوشد؟ و غیره.
مثلاً اگر برند مرسدس بنز یک انسان بود چگونه شخصیتی داشت؟ فردی بیسواد بود یا دانش بالایی داشت؟ بلندپرواز با تخیلات بزرگ یا قانع و متواضع ؟ فردی که حتی در شرایط سخت هم میتوانست نظم را بهخوبی حفظ کند یا شخصی سست عنصر با ظرفیت پایین ؟ لباسهای باکیفیت بالا میپوشید یا لباسهای ارزانقیمت؟ پاسخ این سؤالات، شخصیت برند مرسدس بنز را میسازد.
در واقع شخصیت برند هم مانند شخصیت انسان همان چیزی است که برند را دوست داشتنی یا منفور، الهام بخش یا کسل کننده میکند.
چرا شخصیت برند برای موفقیت کسب و کارها مهم است؟ :
شخصیت برند علاوه بر یادآوری آسان برندها برای مشتریان، تاثیر آن روی موفقیت کسبوکارها را نیز بسیار چشمگیر کرده است . هویت برند این حس را به مشتریان منتقل میکند تا خود را جزئی از یک برند بدانند. ایجاد این حس در مشتریان، تاثیر چشمگیری روی طرز فکر آنها در مورد برندهای مختلف میگذارد که این موضوع زمینهساز موفقیت کسبوکارها خواهد بود . ساخت شخصیت برند برای تبلیغ آگاهی از محصولات و خدمات برند شما بسیار ضروری است. این کار میتواند با فراهم کردن آگاهی ارزشمندی از نیازهای مشتری و بهبود استراتژیهای کلی بازاریابی، مشارکت بازار شما را افزایش دهد.
شخصیت برند میتواند کمک کند تا فضایی را ایجاد کنید که بازار شما به جامعهی متعهد و فعالی تبدیل شود. ارتباط با مشتریان یا کاربران محصولات یا سرویسهایتان در اعتمادسازی به شما کمک میکند و این احتمال را افزایش میدهد که بازخورد مشتری صادقانه و مثبت باشد و در توسعهی اهداف به شما یاری میرساند.
انواع شخصیت های برند :
۱. شخصیتهای برند تحولی و ابداعی
شخصیتهای برند با ماهیت تحولی، روشها و استراتژیهایی را به کار میگیرند که بتوانند در ارائهی ایده یا هدف خاصی در صنعت پیشگام باشند. توانایی شکستن زنجیرهی استفاده از روشهای سنتی جذب مشتری، ویژگی دیگری از این رویکرد برای فروش محصولات و خدمات تحولی محسوب میشود.
برای مثال، فرض کنید که برند لباسی دائما ایدههای جدیدی را طراحی میکند و توسعه میدهد که محدودیتهای سنتی دنیای مُد را در ایدههای مرسوم، رسمی بودن و پذیرش اجتماعی میشکند. ممکن است مأموریت کلی آنان شگفتزده کردن و الهام بخشیدن به بازار باشد و این کار را با معرفی برندهای مُدی انجام میدهند که برای رویکرد منحصربهفرد آنان در طراحی لباس شناخته شدهاند.
در این نمونه، شخصیت برند میتواند بازتابی از رویکرد تحولی برای افزایش ارتباط، وفاداری مشتری و افزایش درآمد باشد.
۲. شخصیتهای برند صادق و شفاف
شخصیتهای برندی که از رویکردهای شفاف و صادقانه برای جذب بازار خود استفاده میکنند، ممکن است به طور کلی روشهای همدلی و آگاهانهای داشتهباشند. این ویژگیها را میتوان اغلب در برندهایی دید که استراتژیهای بازاریابی و فروش خود را بر داشتن نگاه روشن و صادقانه به ارزشهای اصلی و اهداف، همچنین چگونگی عملکرد برندشان و نحوهی کمکرسانی محصولات و سرویسهایشان به مشتریان متمرکز کردهاند.
این رویکرد به شخصیت برند، هنگام توسعه و طراحی محصولات و سرویسها، مشتری را در درجهی اول قرار میدهد و به نیازهای بازار اهمیت میدهد.
۳. شخصیتهای برند هنری و حسبرانگیز
این الگوی شخصیت برند را میتوان جذب مشتری بر پایهی رویکرد مبتنی بر احساس در نظر گرفت. برندهایی که شخصیت خود را به این شیوه توسعه میدهند، ممکن است محصولات و سرویسهایی را ارائه دهند که بر اساس ایدههای هنری و بعضا تأملبرانگیز طراحی شدهاند.
این نوع شخصیت برند استراتژیهای بازاریابی خود را بر پایهی پاسخ احساسی و نیازهای ضروریِ بخشی از بازار که با آن محبوبیت ایجاد میکنند، بنا میکند.
نمونهای از این نوع شخصیت را میتوان در شرکتی مشاهده کرد که محصولات عطرآگین ارائه میدهند و عطر، شمع و عودهای معطری را تولید میکنند تا بازار مشخصی را به خود جذب کنند. این برند ممکن است استراتژیهای خود را با توجه به پاسخهای روانشناختی و احساسی به محصولات مشخصی توسعه دهد.
این کار میتواند در آینده برای رضایت بازار هدف خود از طریق محصولات جذاب فیزیکی، اهداف برند را پیوند دهد. اگر برند همچنان برای اهداف و مقاصد خود موارد معطر باکیفیتی را ارائه دهد، میتواند محبوبیت و فروش خود را نیز افزایش دهد.
۴. شخصیتهای برند تجملاتی و ثروتنگر
این رویکرد برای توسعهی شخصیت برند، تمرکز برند را بر ارائهی محصولات و سرویسهای لوکس قرار میدهد. برندهایی که حس ثروت، کلاس اجتماعی یا قدرت بازار را به خود جذب میکنند، به مشتریان کمک میکنند که در برخی جنبهها حس قدرت یا برتری داشتهباشند و به این طریق این بخش از بازار را جذب میکنند.
در اغلب موارد، برندهای اتومبیلهای لوکس معروف میتوانند این رویکرد را برای شخصیت برند دنبال کنند.
برای مثال، کشتیهای لوکس ممکن است خود را به این طریق محبوب کنند که تعطیلات پرزرقوبرق و مجللی را به بازار هدف خود پیشنهاد دهند. این برند با ارائهی پیشنهادها و خدمات روی کشتی، حس ثروت و کلاس اجتماعی را در مشتریان برانگیخته میکند.
مأموریت این برند احتمالا تمرکز بر توسعهی پیوستهی محصولات و سرویسهایی است که فقط در سفرهای دریایی ارائه میشوند تا حس کلی ثروت و عزت نفس مشتری را به خود جذب کند.
مزایای شخصیت برند :
- توسعه تصویر برند :
هویت برند و شخصیت برند دو ابزار بههمپیوسته هستند و توسعهی تصویر یک برند در بازار را ایجاد میکنند. شخصیت برند استراتژی رفتاری یک برند در بازار را مشخص میکند و هویت برند، این استراتژیها را به تصویر میکشد. به همین دلیل است که مجموع آنها، منجر به توسعهی تصویر برند در بازار خواهد شد.
- تعیین وضعیت محصولات:
مشتریان دو محصول مشابهی را که دو برند مختلف تولید کردهاند، به یک شکل استفاده نمیکنند. یعنی شخصیت برند به مشتریان میآموزد که چگونه باید از محصولات آنها استفاده کنند.
- ایجاد ارتباط عاطفی :
شخصیت برند به شکلگیری ارتباط عاطفی میان یک برند با افراد همفکر (مخاطبان هدف) کمک میکند. ارتباط عاطفی قویتر داشته باشند همچنین باعث ایجاد تعاملات هدفمند مشتریان با برند شده و آنها را به سمت وفاداری و معرفی برند به اطرافیان سوق میدهد.
- تسهیل ارتباطات :
اگر شخصیت برند مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید، ارتباطات مؤثرتری با مخاطبان هدف و مشتریهایتان خواهید داشت. ویژگیهای شخصیتی برندها در مشتریان هم تأثیر میگذارد و باعث ایجاد حس صمیمیت و وفاداری به برند در آنها میشود.
پیام رسون :
در این مقاله به معرفی مفهوم شخصیت برند پرداختیم و برای درک بهترضرورت آن برای کسب وکار جنبههای مختلفی از آن را بررسی کردیم. همچنین به نکاتی مانند ایجاد تصویر مناسب از برند، تبدیل مخاطب به مشتری وفادار و جلب اعتماد مشتری بهعنوان تاثیر هویت برند در موفقیت کسبوکارها نیز اشاره کردیم. بهعلاوه، کسبوکارها با انجام چنین کاری قادر خواهند بود تا در راستای رسیدن به اهداف موردنظر، فعالیتهای روزانه و استراتژیهای بلندمدت خود را یکپارچهسازی کنند. ارسال پیامک تبلیغاتی یکی از روشهای کمککننده به کسبوکارها برای دستیابی به اهداف موردنظرشان از طریق شخصیت برند محسوب میشود. راهکار مناسب موجود برای ارسال چنین پیامهایی نیز استفاده از پنل پیامکی است. بهعلاوه، از طریق چنین سامانههایی امکان یکپارچهسازی فعالیتها و استراتژیها وجود دارد تا با این کار، مسیر هموارتری برای ایجاد هویت برند قدرتمند در پیش بگیرند.
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .