کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی
کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی
1403-04-12 21:56:49 155 0 0
هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوریهای پیشرفته دنیای امروز به سرعت در حال توسعه و گسترش است. این فناوری توانایی انجام وظایف هوش مصنوعی مانند تشخیص الگوها، پردازش دادهها، یادگیری ماشینی و تصمیمگیری خودکار را دارد.
در واقع هوش مصنوعی «علم هوشمند ساختن ماشینها» است. اگر قصد دارید در دنیای تبلیغات حرفی برای گفتن داشته باشید، استفاده از هوش مصنوعی یکی از الزامات دنیای امروز است. هوش مصنوعی در تبلیغات به ما کمک میکند بتوانیم دادههای کانالهای مختلف تبلیغاتی خود را مدیریت و تحلیل کنیم.
همچنین به ما کمک میکند بتوانیم بر اساس تحلیل تعداد بسیار زیادی از دادهها، جامعه هدف تبلیغات خود را مشخص کنیم.
در این مقاله با مفهوم هوش مصنوعی، کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات و نمونههایی از آن که میتواند به ما کمک کنید آشنا میشویم پس تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیام کوتاه پیام رسون همراه باشید .
هوش مصنوعی چیست ؟:
شاید بتوان هوش مصنوعی را اینگونه توصیف کرد: «هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانهها را میتوان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسانها آنها را صحیح یا بهتر انجام میدهند» . هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود .
اهمیت هوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی :
تبلیغات و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی فروش ، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه کسبوکارها ایفا میکند. اما تبلیغات زمانی کارآیی بالایی دارد که به دقت و هوشمندی به هدفگذاری، تنظیم و ارائه پیامهای تبلیغاتی بپردازد. در این زمینه، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند میتواند به بهبود تبلیغات و بازاریابی کمک کند. هوش مصنوعی با شناسایی خودکار ترجیحات و رفتارهای مصرف کننده، کمپینهای بازاریابی هدفمند را فعال میکند. با درک ترجیحات و رفتار مشتری، تبلیغکنندگان میتوانند تبلیغات شخصیسازیشدهتری ایجاد کنند که احتمال اثربخشی بیشتری دارند.
هوش مصنوعی چطور بازاریابی و تبلیغات را بهتر کرده است؟
اولین و مهمترین کاری که هوش مصنوعی برای کسبوکارها میکند آنالیز دقیق و یکپارچهسازی منابع بزرگ داده است که موجب میشود مشتری را بهتر درک کنیم.
فرض کنید نیرویی دارید که نهتنها شناختی مثالزدنی از محصول دارد، بلکه تمام سؤالاتی را که ممکن است مشتری بپرسد میتواند پاسخ دهد . حالا اگر از این نیرو، هزاران نسخه داشته باشید، کسبوکارتان چه تغییری میکند؟ در نتیجهٔ درک بهتر مشتری، میتوانید پیامهایی شخصیسازیشده برای هر مشتری داشته باشید.
مثلاً زمانی به مشتری برای خرید محصولی پیامک بزنید که احتمالاً دوباره به آن نیاز پیدا کرده است و شما با تحلیل الگوی خرید او و پیشبینی رفتار آینده با کمک هوش مصنوعی توانستهاید زمان درست تبلیغ را حدس بزنید.
هوش مصنوعی همین طور با مطالعه و آنالیز محتوای شبکههای اجتماعی میتواند ترندهای پیشرو را پیشبینی کند؛ یعنی قبل از اینکه نیازی در بازار ایجاد شود، شما پاسخ خود را آماده کردهاید!
در نهایت همهٔ اینها به بهبود تجربهٔ مشتری کمک میکند که برای شما بازگشت سرمایهٔ بیشتر و ارتباطی قویتر با مشتریان را همراه دارد.
حال سؤال این است که چطور این کار را انجام میدهد؟ بهطور کلی هوش مصنوعی در بازاریابی شامل ۵ فناوری میشود:
1- یادگیری ماشین :
فناوری یادگیری ماشین از روشهای آماری برای آنالیز دادهها با دقت بسیار بالا استفاده میکند. در بازاریابی این دادهها دربارهٔ عوامل مارکتینگی مثل تجربهٔ مشتری و احساسات مخاطب هستند.
پس از اینکه الگوریتمها آموزش دیدند، آمادهاند تا بهصورت اتوماتیک وظایفی مثل متنکاوی، استخراج موضوع، طبقهبندی و خوشهبندی معنایی را در چند لحظه انجام دهد.
هرقدر الگوریتمها دادههای بیشتری پردازش کنند، باهوشتر میشوند.
2- پردازش زبان طبیعی (NLP)
این فناوری قادر است با روشهای آماری و واژگانی، محتوا را بهصورت معنایی و متنی درک کند. همین فناوری است که در سوشال لیسنینگ همهجا نام برند و عبارتهای مرتبط با آن را پیدا و درک میکند.
برای تولید محتوا فناوری دیگری بهنام تولید زبان طبیعی (NLG) لازم است. این فناوری است که میتواند به پیامهای مشتریان بهصورت خودکار پاسخ دهد یا محتوای متنی تولید کند.
3- جستوجوی معنایی
پردازش زبان طبیعی با تکیه بر این فناوری است که میتواند متنها را درک کند. جستوجوی معنایی کمک میکند منظور یک عبارت، جمله یا جملات، بدون نیاز به کلمات کلیدی درک شود.
الگوریتمهای جستوجوی معنایی کلمات کلیدی مرتبط را استخراج و در خوشههای معنایی دستهبندی میکند. با این کار احتمال تکرار در متنکاوی از بین میرود؛ مخصوصاً وقتی که به تحلیل احساسات برای اندازهگیری دقیق تجربهٔ مشتری یا عملکرد برند نیاز داریم.
4- شناسایی موجودیت نامدار (NER) و شبکههای عصبی :
فناوری NER به هوش مصنوعی کمک میکند موجودیتهای نامدار را در منابع دادهٔ بزرگ شناسایی کند؛ یعنی اشخاص، مکانها، مدیرعاملها، سلبریتیها، واحدهای پول، کسبوکارها و… موجودیتهای نامدار هستند. فناوری NER این موجودیتها را حتی اگر با املای درستی نوشته نشده باشند، پیدا میکند.
الگوریتمهای شبکههای عصبی هم ساخته شدهاند تا نحوهٔ عملکرد مغز انسان را تقلید کنند؛ اینکه مغز ما چطور اطلاعات را مدیریت میکند، نقطههای پیوستگی دادهها را به خاطر میسپارد و به پایگاه دادهٔ دانش ما اضافه میکند.
همین فناوری است که به یادگیری ماشین کمک میکند با گذشت زمان از طریق یادگیری عمیق، نتایج دقیقتری ارائه دهد.
5- تحلیل احساسات :
این فناوری فرایندی است که احساسات مشتری را با توجه به دادههایی که از منابع مختلف مثل شبکههای اجتماعی جمعآوری کرده، اندازهگیری میکند.
پس از آن به عبارتهای مختلف امتیازی بین ۱- تا ۱+ میدهد. عبارتهای خنثی امتیاز صفر میگیرند. این فناوری به مدیریت شهرت برند کمک زیادی میکند.
برای اینکه مثالی عملی از کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات بزنیم، به استفادهای که ما در پیام رسون از هوش مصنوعی میکنیم، اشاره میکنیم. در سامانه پیامکی شیراز با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اول از همه موضوع صفحات مختلف را شناسایی میکنیم.
در تبلیغات کلیدواژهای، با ۲ حالت تطبیق دقیق و تطبیق معنایی کلیدواژهها، تبلیغها را در صفحههای مرتبط با آنها نمایش میدهیم.
الگوریتمهای ما اینجا حتی اگر کلیدواژه دقیقاً در صفحهای به کار نرفته باشد، با شناسایی موضوع و کلیدواژههای مرتبط، باز هم میتواند تبلیغ را در صفحههای مرتبط نشان دهد.
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در فروش چیست؟
استفاده از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی برای فروش، مزایایی مانند افزایش نرخ بازگشت سرمایه، بهبود ارتباط با مشتری، تجزیهوتحلیل عمیقتر دادهها را برای شما به ارمغان میآورد؛ درنهایت همه این موارد به شما در تصمیمگیری هوشمندانهتر برای چیدن استراتژیهای تبلیغاتی بهتر و افزایش فروش کمک میکنند.
- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI): هوش مصنوعی با تسریع فرایند تجزیهوتحلیل دادهها، بهطورمستقیم در افزایش کارایی کمپینهای فروش و در نتیجه، افزایش ROI نقش دارد.
- بهبود ارتباط با مشتری: هوش مصنوعی با امکان طبقهبندی مخاطبان و ارسال پیامهای شخصیسازیشده در زمان مناسب، به ارتقای تجربه مشتری کمک میکند.
- تجزیهوتحلیل عمیقتر دادهها: هوش مصنوعی قادر به تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات است؛ کاری که از عهده انسانها برنمیآید! این موضوع باعث ارزیابی دقیقتر عملکرد بخشهای مختلف تیم تبلیغات و فروش میشود.
- تصمیمگیریهای بهتر: شما میتوانید براساس تحلیلهای دقیق هوش مصنوعی، تصمیمهای استراتژیک و آگاهانهتری برای رشد کسبوکارتان بگیرید.
با در نظر گرفتن این مزایای متعدد، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود استراتژیهای تبلیغاتی و پیشرفت کسبوکارها، ضروری هستند؛ باید بدانید که باهدف تبلیغات موثر، استفاده از سرویس تلفن ابری روشی عالی برای برقراری ارتباط سریع با مخاطبان است. با شناخت کاربردهای مختلف هوش مصنوعی، میتوانید از این ابزار برای پیشرفت کسبوکارتان استفاده کنید .
چطور میتوانیم از هوش مصنوعی در تبلیغات استفاده کنیم؟
1- اختصاص دادن بودجههای تبلیغاتی در کانالها و بین مخاطبان مختلف
2- تنظیم خودکار بودجهها تبلیغاتی برای رسیدن به KPIها
3- پیدا کردن مخاطبان تبلیغاتی جدید و فرصت
4- تعریف دقیق پرسونای مخاطب
5- تحلیل رقبا از نظر هزینههای تبلیغاتی، خلاقیتها و استراتژیهای آنها
6- کپیرایتینگ خلاقانه
7- شخصی سازی پیامهای ارسال شده از پنل پیامک و تصاویر تبلیغاتی برای مصرفکنندگان
8- پیشبینی عملکرد تبلیغات قبل از راهاندازی کمپین
9- استفاده از ریتارگتینگ در تبلیغات
پیام رسون :
در این مقاله آموزش دادیم که با استفاده از هوش مصنوعی و پنل پیامکی غوغایی در کسب و کارتان ایجاد کنید چراکه هوش مصنوعی به تیمهای فروش در یافتن مشتریان بالقوه کمک میکند؛ شما میتوانید از این ابزار برای تجزیهوتحلیل حجم عظیمی از دادههای دموگرافیک و سابقه خرید برای شناسایی مخاطبان هدفتان، استفاده کنید و برای هر مخاطب، ایمیل یا پیامک تبلیغاتی مخصوص خودش را بفرستید؛ این اصل از مهمترین عوامل پیشرفت کسبوکارهاست؛ تبلیغات نباید عمومی بهنظر برسند! هوش مصنوعی ایمیلها و پیامهای شخصیسازیشده با لحن و محتوای مناسب هر شخص را بهصورت اختصاصی تهیه میکند. تمرکز روی نیازهای مخاطب بسیار مهم است؛
شما میتوانید پس از تهیه فهرست مشتریان احتمالی با کمک هوش مصنوعی، با ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه از طریق خرید پنل اس ام اس از سامانه پیامکی شیراز ، آنها را بهسمت کسبوکار خود جذب میکنید.
جهت خرید پنل اس ام اس از شیراز اس ام اس همین حالا اقدام کنید .